صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید
Laparoscopy

لاپاراسکوپی چیست ؟

لاپاراسکوپی عملی جایگزین جراحی باز میباشد که به صورت کم تهاجمی انجام میشود، منظور از جراحی کم تهاجمی نوعی جراحی است که در آن برش های کوچکتری برای انجام عمل مورد نیاز است و همچنین مدت زمان بهبود زخم و خطر ابتلا به عفونت در این روش کمتر است. لاپاراسکوپی یک روش تشخیصی و همینطور درمانی با حداقل ریسک است که برای بررسی اندام های داخلی شکم و لگن کاربرد دارد.

در چه مواقعی عمل لاپاراسکوپی انجام می‌دهیم؟

معمولا در مواردی که نتوان از روش های تصویربرداری برای تشخیص منبع و دلایل درد نتیجه گرفت، عمل لاپاراسکوپی تشخیصی و یا برای درمان مواردی که نیاز به عمل باز نمی‌باشد و پزشک متخصص می‌تواند از طریق لاپاراسکوپی درمان را انجام دهد. ما سعی کردیم در زیر به چند موارد از آن‌ها بپردازیم:

• عمل لاپاراسکوپی برای برداشتن رحم (هیسترکتومی)
  • عمل لاپاراسکوپی برای درمان اندومتریوز
  • عمل لاپاراسکوپی برای برداشتن فیبروم‌های رحمی
  • برداشتن اندام های دچار بیماری، مانند کیسه صفرا یا آپاندیس
  • حذف یا درمان قسمت هایی از روده بزرگ یا معده
  • حذف یا درمان اندام‌های تولید مثل زنان، مانند رحم و لوله‌های فالوپ
  • بستن لوله‌های رحمی
  • حاملگی‌های خارج از رحم
  • درمان انواع کیست
  • درمان بی اختیاری ادرار
  • روشهای کاهش وزن مانند اسلیو یا بای پس
  • مشاهده کبد و پانکراس به منظور بررسی وجود توده های سرطانی
  • بررسی منبع دردهای شکمی و چندین درمان های دیگر

مزایای عمل لاپاراسکوپی

• عمل لاپاراسکوپی باعث می‌شود که به زمان بهبودی کمتری نیاز باشد.
  • ایجاد برش‌های کوچک بر روی بدن به جای برش‌های بزرگ‌تر
  • خونریزی کمتر
  • کاهش احتمال عفونت به دلیل ایجاد برش‌های کوچک
  • طول دوره نقاهت کم و ریکاوری راحت تر

قبل از لاپاراسکوپی

بهتر است قبل از عمل هرگونه سوالی دارید از پزشک خود بپرسید، و در مورد داروهایی که مصرف میکنید و سوابق بیماری با پزشک متخصص خود صحبت کنید. در صورت داشتن هرگونه آلرژی تیم جراحی را در جریان بگذارید و همچنین حداقل از ۸ ساعت قبل از جراحی چیزی نخورید.

لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

در لاپاراسکوپی معمولا از بیهوشی عمومی استفاده میشود.

ابتدا از یک وسیله‌ای برای پر کردن شکم با گاز دی اکسید کربن استفاده می شود. این گاز جدار شکم را از اندام های داخلی دور نگه می دارد. اینکار خطر آسیب را کاهش داده و همینطور مشاهده اندام‌های داخلی را برای پزشک آسان میکند.

جراح ابزارهای لاپاراسکوپی را از طریق برش‌های کوچک وارد بدن می‌کند. دوربینی که متصل به سر لاپاراسکوپ است تصاویر را روی یک مانیتور نشان خواهد داد. بعد از آن بسته به نظر پزشک مراحل بعدی تشخیصی یا درمانی انجام میشود ودر انتها گاز داخل شکم را خالی میکنند و برش‌ها بخیه میشوند.

بعد از عمل لاپاراسکوپی

پس از جراحی چند ساعت تحت مراقبت خواهید بود و زمان ترخیص بسته به حال عمومی شما متفاوت میباشد.

بعد از لاپاراسکوپی در ناحیه بخیه‌های خود ممکن است احساس درد و یا سوزش کنید که طی چند روز برطرف خواهد شد، یکی دیگر از مواردی که شایع است این عمل درد در ناحیه شانه نیز رایج است که ناشی از گاز دی اکسید کربن می‌باشد که معمولا طبیعی بوده و بعد از گذشت چند روز برطرف می‌شود.

حدودا یک هفته استراحت کافیست و بعد از آن میتوانید فعالیت‌های روزمره خود را آغاز کنید، البته بهتر است در دوره بهبودی از لباس‌های نخی و آزاد استفاده کنید و طبق نظر پزشک متخصص خود در صورت احساس درد مسکن مصرف کنید.
درمجموع عمل لاپاراسکوپی یک عمل غیر تهاجمی است که به وسیله آن می‌شود بسیاری از درمان‌های که نیاز به عمل باز می‌باشد با عوارض بسیار کمتر انجام داد.

Dr. Nasim Sarmast
© Copyright 2019. All rights reserved.
iMads Co.